Translate

сряда, септември 04, 2013

Лесна рецепта с леща и едно мармаладено руло

Публикувано от Marta

Вече позахладня. Изгревите се изтеглиха към седем и сутрин си е за горна дрешка. Септември се шири от три дни и си доведе един хладничък и палав есенен вятър, който е пуснал свободно да брули орехи и някои по-криви круши, а може би  позакъснели смокини, праскови и сливи...Брулещ вятър във всеки случай!

Каня се от август, от големите жеги, когато на никого не му се въртеше особено край печката, бях решила да покажа една простичка, но много вкусна леща, която приготвям от известно време. Арабска рецепта. Срещнах я и като ливанска. С малки промени я открих като ирландска и като кипърска рецепта. Хубавото е, че не се налага да се стои много-много около печката, което си е предимство и при класическата леща. Накратко - сварява се 200 грама леща в тенджерка , в друга се вари още толкова ориз до пълна готовност. Ако има останала вода тя се прецежда добре. Двете варива се смесват и се добавят подправки на вкус - черен пипер, чубрица, сол. Нарязват се две глави лук на полумесци и се запържват до златисто в сгорещена мазнина - прибавя се при лещата и ориза и се разбърква. Поднася се с кисело мляко и чесън. Опитвала съм веднъж да ги сваря заедно (така е в ливанския вариант) - лещата и ориза, но оризът стана сивкав и не беше същото.

Тъй като не можах една читава снимка да направя на тази проста и вкусна манджичка, предлагам  едно още по-лесно и вкусно руло. В блога на nifini видях рецептата  и ми се стори примамливо лесно. Вече го правя от месец - комай друг десерт не съм правила за това време. Купувам един пакет кръгли бисквити без дупки -  повечето пъти  "Роден край" с масло. Ронливки са и не са много, но това е плюс - по-малко калории! Едно бурканче сладко от сини сливи/става и с шипков мармалад/. Масло, пудра захар и може да се добавят смлени орехи за допълнително овалване. Лепя бисквитите със сладкото, колкото има цели. Смесвам маслото с пудрата захар и го намазвам отвън. Завивам го в гъвкавото картонче от бисквитите или във фолио и в хладилника - за 8 часа поне. После режем на верев - трябва да има някъде снимка...
 
Ето как чудесно изглежда, но за много кратко...тутакси се омита до трохичка.
Един път го приготвих с бисквити "Слънце" на "Победа". Вкусът му стана по-плътен и самото руло беше по-твърдо. Бисквитите са двойно повече като грамаж. Помня, че навремето леля ми правеше един сладък салам, покрай рулата се сетих за него. Вкусът е близък.

За топъл, още летен финал искам да оставя едно стихче на Николай Милчев. Оранжево такова едно, с вкус на мед от слънце.


Топло

Познавам лятото по брадата
плодова, жълта и пчелна.
Познавам го по тишината -
топла и безпределна.

Толкова неща и знаци
лятото ни остави.
Вятър, преспал в акации,
върху човка на славей.


8 коментара:

  1. Много интересна тази комбинация леша и ориз, Дора-Марта, не я знаех досега! :) Ще я пробвам задължително, според мен става и за салата. А киселото мляко с леща е доста добро средство за изчистване на червата. :)

    ОтговорИзтриване
  2. Най-напред да приветствам вкусното ти появяване тук, особено с тази интересна лещена рецепта. И аз като Соня смятам да я пробвам и като салата.
    А това мармаладено руло направо ме върна в детството, това ми беше любим сладкиш, заедно с бисквитения сладък салам, ехх...!

    ОтговорИзтриване
  3. Добре дошла Марта !
    Лещата я обичам, за разлика от ориза, но пък с тази рецепта, кой знае, може да се изненадам :) При всички случаи човек трябва да опитва всичко ново, нали така ;)
    "Познавам лятото и на вкус
    лилави патладжани,босилек и домат
    слънце,вълни ,сладоледен мус,
    череши, диня, морски аромат... "
    от мен :))
    Благодарим, че си на гости :)

    ОтговорИзтриване
  4. Привет, момичета! В обатен ред - Кайти, стана ми неудобно, че обещах сред августовските жеги лесни рецепти, а така протаках нещата, дръпнах си снощи ухото и ето ме тук. Обичам патладжани и тиквички, и чушки и изобщо сега като се поразхлади съм се развихрила в кухнята. Наваксвам мързеливите дни. Днес съм захванала едни кюфтенца по рецепта на Люси - http://lussisworldofartcraft.blogspot.com/2013/07/zuccini-fritters.html


    Привет, Гуени! Сега ще добавя линкове към рецептите за тази леща с ориз, вчера се опитах да ти пратя файл, но той кой знае защо беше набъбнал до 54 МБ - не можах да оставя връзки в текста.

    Арабска - http://www.sivosten.com/content.php?mode=article&id=2130

    Ливанска - http://www.zajenata.bg/%D0%BC%D0%B6%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B0---%D0%BB%D0%B5%D1%89%D0%B0-%D1%81-%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B7-%D0%BF%D0%BE-%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8-recepta2299.html

    Ирландска - http://www.zajenata.bg/%D0%BB%D0%B5%D1%89%D0%B0-%D1%81-%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B7-%D0%BF%D0%BE-%D0%B8%D1%80%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8-recepta1958.html


    Кипърска - http://www.mycookingbookblog.com/%D0%BF%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D1%84-%D1%81%D1%8A%D1%81-%D0%B7%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0-%D0%BB%D0%B5%D1%89%D0%B0-%D0%B8-%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B7-%D0%BF%D0%BE-%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D1%8A%D1%80%D1%81%D0%BA/

    Попаднах за първи път на арабската, може би затова свикнах нея да приготвям.



    Меджик - здравей, Соня! И аз не очаквах такава вкусна комбинация. Супер ми се отразява на стомаха! Станахме и големи фенове у дома.


    Поздрави и чудна есен да имате!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за линковете, сложих ги в текста, за по-удобно. Довечера ще пробвам рецептата на арабската леща, но няма да им кажа нищо предварително на моите хора, да видим как ще реагират! :)

      Изтриване
  5. Marta, да споделя, че направих арабската леща и о,чудо, ядохме всички! Казвам чудо, защото у дома ориза не е на почит, а лещата също е рядкост на масата. Особено ми хареса в студено състояние, но аз по принцип винаги предпочитам да ям студено, отколкото топло ядене.

    ОтговорИзтриване
  6. О, много се радвам, Гуен! И на мен така светкавично ми се получи успеха с това ястие. С едно изключение у дома стана на почит.:)

    ОтговорИзтриване
  7. i garcite q gotviqt taka samo 4e oriza se slaga v le6tata sled kato le6tata se e svarila malko i stava mnogo fkysna.

    ОтговорИзтриване

Зарадвайте ни с коментари!