Translate

понеделник, декември 23, 2013

Гръцки постни гевречета

Наближава Бъдни вечер и дори тези, като мен, които не постиха досега, се замислят какви постни ястия ще сложат на трапезата в тази специална вечер. Изплува ми един смешен детски спомен, как бабите ми винаги слагаха на масата неща като орехи, чесън, ябълки, дюли, парче тиква, а аз твърдях, че това не се брои за постно ядене...

Рецептата за тези постни гевречета идва от Гърция, но не от някоя готварска книга, а е пренесена от моя приятелка, която живееше там. Стори ми се доста интересна откъм съставки, освен това слушах доста суперлативи колко са вкусни и ето, ще я пробвам днес!

Продукти: 
- 2 1/2 ч.ч. олио, 2 ч.ч. захар, 1 ч.ч. сок от портокал, 1/2 ч.ч. коняк, ликьор или ракия, 1 бакпулвер, 1 ч.л. с връх сода, килограм и половина бяло брашно, малко канела, карамфил и джинджифил -  по желание може да се сложи 1 яйце, но в оригиналната рецепта няма яйца (днес аз сложих, защото хич не ми се вярваше, че ще излезе нещо свястно от подобни съставки)

Тестото се замесва като към всички течни неща се добавят сухите. Получава се мазно, трошливо тесто, от което се оформят малки гевречета. Може и пръчици. Поръсвате със сусам, захар или маково семе, каквото имате подръка - в оригинал е със сусам, но аз нямах. Пекат се на около 200 градуса с вентилатор, докато получат приятен загар - при мен времето се оказа около 11-12 минути на всяка тава.

Отзивите вкъщи бяха доста неочаквани - настъпи разочарование, че това всъщност са сладки гевречета, а не солени, както домочадието си беше представило в началото на брашняната суматоха. Както и да е, гевречетата си ги бива и не приличат на нищо, което съм яла или правила досега. Отвън са хрупкави, а отвътре мекички, освен това са доста издръжливи - до 2 седмици, ако изобщо останат. Приличат ми на прастар вид курабии, промъкнали се някак до нашето изтънчено кулинарно възприятие - малко неугледни, но вкусни. Определено заслужават своето място на масата на Бъдни вечер. 
Светли и уютни празници ви пожелавам, бъдете здрави и добри!

4 коментара:

  1. Поздравления, Гуени! Приказни! Май наистина би могло да станат солени - като не им се сложи захар? Сещам се за още една добавка към сладките - смлени орехи или бадеми в по-голямо количество, или кокосови стърготини.

    ОтговорИзтриване
  2. Поздрави и от мен ! Много вкусни изглеждат :) Ако пробваш и солени- разкажи как са станали, любопитна съм :)

    ОтговорИзтриване
  3. Разкошни са!Весела и щастлива Коледа!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря ви за тези сними.Дори и да не е гладен човек вече започва да мисли за храна и как да си похапне по няколко от тези топли гевречета.Мнго ги обичам особено със сусам и маково семе.Радвам се че споделяте с нас рецептата си.Още утре ще се опитам да ги направя за закуска и дано се получат така добре както тук ги виждам и да зарадвам семейството си .Единствено ще се затрудня със сока от портокал, тъй като сега пресни май няма.Но затова пък един готов сок ще свърши същата работа нали?

    ОтговорИзтриване

Зарадвайте ни с коментари!