Translate

четвъртък, януари 10, 2013

Хорър или шкембе-чорба и пастърма


     
      Кръв, черва и мозъци -  за вас е филм на ужасите, а за мен са субпродукти, тоест нещо за ядене. Днес ще се опитам да ви заинтригувам с предложения от тази категория, но различни от най-популярния черен дроб. Как ви звучи - крехка пастърма от сърца, вкусна супа от език и класиката - шкембе чорба?
    Изкушавам се да разкажа и историята за панираното кравешко виме, с което кандидат (тогава) свекърва ми се опита да ме уплаши на едно от първите ми гостита у тях. Сигурно се е чудила жената, как това (и сега) 50-тина  килограмово девойче ще изхрани почти 100 килограмовия й (вече) син. Откъде да знае женицата, че любимите ми супи са чревца и шкембе, свински крачета не ям, само ако не са епилирани, а с агнешката главичка на фурна мога да се справя и сама.
    За начало ви сипвам по една шкембе-чорба. Рецептата ми е най-популярната - варя шкембето с подправките и малко вода, като е готово добавям прясно мляко и накрая запръжка от масло, брашно и червен пипер. След това много чесън и люто и се затварям в къщи поне за 24 часа!  :)
     Следва свинският/телешки език.
Много вкусен, даже само сварен и студен, нарязан на филийки. Ако направите малко по-концентриран бульон и му сипете шепа фиде + една застройка, ще получите толкова хубава супа, че ще си оближете пръстите. Снимка няма - на вид е съвсем обикновена.
    За десерт оставям пастърмата от свински сърца - мека, сочна и вкусна. Технологията изглежда на пръв поглед сложна, но не е. Свинските сърца се нарязват на равномерно дебели парчета. Оставят се в подсолена вода за 24 или 36 часа. За по-сигурно избирам второто. Водата трябва леко да ги покрива, а количеството сол е толкова, колкото е необходимо на едно сурово яйце (което пускате вътре) да изплува, така че от него на повърхността да се показва част, голяма колкото монета от 50 стотинки. Тази мярка винаги ме е забавлявала, но продължавам да определям по този начин. За почитателите на точните мерки - на половин литър вода се падат около 3 супени лъжици сол. За повече вода - пропорционално. След като мине определеното време сърцата се вадят, подсушават и се овалват в смес за кайзероване. Продават и готова, но в нея има само червен пипер и чимен, затова аз моята си я правя сама. Ето сърцата, преди и след :

Слагам повече неща - червен и черен пипер, чубрица, чесън на прах и въпросния чимен. Между другото той е най-важната подправка за кайзероване и представлява смлените семена на сминдуха, известни с антисептичните си свойства. 

Така оваляни и оставени в хладилник, сърцата поседяват две денонощия да поемат малко миризмите. След това дупчите с конец и окачате на студено и проветриво да се поклатушкат на въздух. 

Сигурно е излишно е да казвам, че времето трябва да е студено. 
Люш-люш - по този начин:
И пазете от нахални гладни птици. Без майтап. Аз ги покривам с вестник, защото около нас има ята гарги, големи колкото малки кокошки.
Изсъхват бързо - след десетина дена при подходящо студено време ще се топлите с чаша червено вино и ще ядете за мезе ето тази вкуснотия. И да си дойдем на думата:
След всичко това, ако не сте яли тези неща, едва ли ще се втурнете да ги готвите начаса, но се надявам поне ви е било интересно, без да сте се ужасили.

П.п. - Сонче, чакам си рецепта за  чревца на скара, дето беше обещала.
П.п. - А кравешкото виме си беше вкусно - приличаше ми малко на свинска кожа, но по-мека.

9 коментара:

  1. Много интересен пост! Силно съм заинтересована от пастърмата, мисля че имам достатъчно (зимно) време да си я приготвим у дома. Кайти, така вкусно си представила нещата, че за никакъв хорър не може да става дума, дори за такива като мен, които не си падат по шкембе чорбата и свинските чревца, хаха! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря :))
    А ако имаш други въпроси винаги съм насреща :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами имам въпроси- тази мярка с плуващото яйце и солта ми е абсолютно химерна. Дай нещо по-точно,измерено в супени лъжици, грамове, чаши, нещо такова?:)

      Изтриване
  3. Мярката няма да е точна, защото зависи от количеството вода, което едва трябва да покрива сърцата. Ако ти не сложиш 4 сърца както аз и съдът ти е с по-различен размер от моя, смятай че съм те излъгала неволно.
    Не се стига до преситен разтвор, но е доста концентриран със сол. Може би да повторя тази зима и да видя точно колко е или пък да се престрашиш да вземеш едно сурово яйце и да се пробваш кога точно ще се издигне на повърхността :)))

    ОтговорИзтриване
  4. Отговори
    1. Мерси Траянче
      Да разбирам, че не си ужасена :))

      Изтриване
  5. Кайтиии, бравоооо! :))) Ох, страхотни вкусотии си представила! Аз още се мотая с моите чревца на скара, мъжът ми взе, че стана ловец, и няколко пъти правих глиганско по рецептата на Гуени от тук, с моя модификация - след като запечатам пържолите в тигана с мазнина, ги слагам в тава, отново покрити с червено вино с подправки и тавата покрита с фолио - пекат се повечко, два-три часа, стават мозък! :)
    Паднах от смях с историята със свекърва ти - взела си й страха на жената! :))))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хич даже не съм и взела страха,аз съм от послушните хехехех само спечелих кулинарно уважение :))) Но пък и това не е малко, поне е спокойна жената,че добре си ги гледам :)
      И браво на съпругът ти, и аз имам наоколо ловци, ама тази година не хващат нищо :( Наслука дет се казва

      Изтриване

Зарадвайте ни с коментари!

e-mail абонамент